Blíží se datum 1. června, a tak je pomalu aktuální otázka: jaká je vhodná zábava na dětský den? Samozřejmě vždy záleží na tom, o jak staré děti se jedná. V dnešním článku se podíváme na několik her pro děti předškolního věku a jednu, která zabaví i děti, které už umí číst.
Vedení míčku
Jde o aktivitu vhodnou spíše pro menší děti. Potřebujeme na ni pouze tenisový (či jakýkoli jiný, podobně velký) míček a švihadlo.
Švihadlo rozvineme na podlaze, míček položíme k jednomu jeho konci a ukážeme prckovi, jak pouze pomocí jedné ruky či dokonce pouze jednoho prstu, dostrkáme míček na druhý konec švihadla. Pokud je dítě větší, můžeme zařadit obtížnější variantu a sice postrkování míčku ve stoje pouze pomocí jedné nohy. Zde může být vhodné dítě jistit a držet ho za ruku.
Sejde-li se dětí více, můžeme jim stopovat čas a soutěžit, kdo to zvládne rychleji. Obtížnost je možné zvýšit zvlněním švihadla či použitím delšího provázku.
Hra na zvířátka
Jedná se vlastně o kombinaci známých „Židliček“ a „Honzo vstávej“. Pokud vymýšlíte hry na tábor, můžete se také inspirovat. Pravidla jsou jednoduchá:
- Pusťte rychlejší hudbu.
- Vykřikněte nějaký zvířecí pohyb, třeba „Hopkejte jako zajíc“.
- Kdykoli změníte zvíře a pohyb, děti se musí přizpůsobit.
- Vše pokračuje, dokud hraje hudba. Když vypnete hudbu, děti musí ztuhnout. Pokud se některé z nich pohne, když nehraje hudba, vypadá.
- Vyhrává dítě, které zůstane poslední ve hře.
Jednoduché, že? Přidáme ještě inspiraci na několik možných pohybů:
- Hopkejte jako zajíc
- Kráčejte jako čáp
- Plazte se jako had
- Skákejte jako žába
- Natahujte krk jako žirafa (ano, nemusí jít nutně o pohyb vpřed)
Hledání pokladu
Tahle hra už vyžaduje lehčí přípravu předem. Nachystejte si „post-it“ bloček a projděte se po bytě či domě. Zamyslete se, kam by se dal ukrýt poklad a jaká zajímavá cesta by k němu mohla vést. Máte?
- Ukryjte poklad a odzadu začněte umisťovat stopy (post-it papírky s instrukcemi). Je to jednodušší, než kdybyste postupovali od první stopy, jako hledač.
- Stopa by měla být skutečně nedaleko a vést přímo k pokladu. Po jejím umístění si připravte další stopu, která povede přímo k té, kterou jste právě umístili.
- Umístěte takový počet stop, který vám bude připadat dostatečný, nebo co vám prostor dovolí.
- Na konec (vlastně pro hledače na začátek) umístěte stopu viditelně.
Na papírky pište instrukce jako třeba „udělej tři kroky rovně a podívej se dolů“, „vyjdi dva schody nahoru a podívej se doprava“, „udělej tři skoky dopředu, otoč se zpět a udělej malý krůček dopředu“…
Pokud chystáte hru pro dítě, které ještě neumí číst, budete ho muset doprovázet a instrukce mu sdělovat podle toho, jak bude nacházet stopy. V případě staršího dítěte už ho můžete jen sledovat a případně ho lehce nasměrovat, pokud to bude nutné.
Když se sejde dětí více, můžou se mezi jednotlivými stopami střídat ve vykonávání instrukcí, větší mohou navádět menší a podobně. Každopádně zde nejde o soupeření, ale o spolupráci a je možné hrát i venku na zahradě nebo v lese.
No a jestli vás zajímají i další nápady na dětský den, můžete si například upravit některé hry, které lze využít na narozeninových oslavách nebo si hry pro děti přímo vyrobit z materiálů, které máte běžně doma.